10 Valkuilen bij het beginnen van een webwinkel

Door Kees van Dijk

Doordat ik regelmatig met webwinkels-ondernemers spreek (iets wat ik altijd graag doe!) hoor ik vaak verhalen wat ze direct anders zouden aanpakken wanneer ze ‘opnieuw’ moesten beginnen. Ook ikzelf ben een aantal valkuilen tegengekomen bij het opzetten van mijn webwinkels.

De 10 belangrijkste valkuilen op een rij:

1. Geen goed overzicht

Een groot voordeel van winkelen op internet is de snelheid waarmee een product kan worden besteld. Als je webwinkel onoverzichtelijk in elkaar steekt, valt dit voordeel direct weg. Zorg dus voor een duidelijke vormgeving en een heldere navigatiestructuur.

2. Upsellen & Crossellen

Je loopt omzet mis als je klanten niet op mogelijke combinatiepakketten met andere artikelen wijst. Als iemand bijvoorbeeld een T-shirt van een bepaald merk bestelt, kun je aanbieden dat hij een tweede shirt met 15 procent korting erbij kan kopen.

Wij geven bijvoorbeeld op EerlijkeWereld de tweede hangmat met 50% korting weg. We verdienen niets op de tweede hangmat, maar de omloopsnelheid van de voorraad en de cashflow is met 15% verbeterd!

3. Communicatie

Consumenten schrikken terug voor de anonimiteit van een webwinkel. Je neemt veel wantrouwen weg door duidelijkheid te geven. Stel een FAQ-lijst op, wees helder over verzendkosten, levertijden en return policy, en geef duidelijk aan waar mensen terecht kunnen met vragen.

4. Partners

Maak goede afspraken met je leveranciers en met het bedrijf dat bestelde producten aflevert. Leg daarbij vast binnen hoeveel tijd een besteld product bij jou wordt afgeleverd en vervolgens naar de klant wordt gestuurd. Klanten vinden het erg vervelend als hun bestelling niet op tijd binnenkomt.

5. Promotie

Veel startende winkeliers hebben een prachtige webwinkel opgezet, maar zijn ‘vergeten’ dat klanten niet uit zichzelf de weg naar hun locatie weten te vinden. Om e-commerce tot een succes te maken, moet je investeren in advertenties en affiliate marketing, en gebruikmaken van de mogelijkheden van social media.

6. Beveiliging

Zorg ervoor dat je klanten erop kunnen vertrouwen dat hun persoonlijke gegevens, en zeker die op hun creditcard, bij jou in veilige handen zijn. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan dat ze voor het afrekenen van hun bestelling worden doorverwezen naar een veilige (‘https’-)pagina.

7. Beeldmateriaal

In een fysieke winkel kun je producten goed bekijken en vasthouden, in een webwinkel ben je als klant afhankelijk van het getoonde beeldmateriaal. Besteed veel zorg aan je productpresentaties en plaats alleen scherpe foto’s die kunnen worden uitvergroot.

8. Registratie

Wie iets in een webwinkel koopt en eerst een kwartier bezig is met het invullen van gegevens, zal daardoor worden afgeschrikt. Vraag alleen de noodzakelijke adres- en betaalgegevens van een klant op, en geen informatie die voor jou wellicht interessant is (schoolopleiding, beroep) maar die voor klanten als overbodig overkomt.

9. Actualiteit

Voor online consumenten is het gemakkelijk om veelvuldig terug te keren in je winkel. Als je niet regelmatig nieuwe producten en aanbiedingen in de winkel plaatst, missen klanten een ‘trigger’ om af en toe terug te komen.

10. Slechte hosting

Heb je je webwinkel gehost bij een hostingprovider maar is de hosting traag of laadt je webwinkel soms helemaal niet? Verhuis je webwinkel dan direct weg. Slechte ‘uptime’ kost je omzet en een lagere notering bij Google. Kijk dus niet alleen naar de kosten bij het uitkiezen van hosting maar ook naar de kwaliteit!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *