Waarom blijft e-mail marketing succesvol?

Waarom blijft e-mail marketing succesvol?

Social media zouden komen, zien en overwinnen. E-mail restte niets anders dan een langzame verdwijning van het podium. Maar niks is minder waar! Bijna 70% van de consumenten geeft aan reclame juist via e-mail te willen ontvangen. Want voor een mailing kies je bewust. Men kan zich in- maar ook weer uitschrijven. Social media is voor vrienden en familie. Daar ziet men liever geen advertenties voorbij komen. Je kunt social media natuurlijk wel inzetten om je nieuwsbrief te promoten. Aanbevolen door andere social mediagebruikers zijn mensen sneller geneigd ook een kijkje te nemen. Uit een samenvatting van de E-Village E-mail Benchmark 2014 blijkt dat e-mailmarketing (weer) de meest gekozen marketing tool is. Op de voet gevolgd door SEO, SEA en social media. Voor alle onderzoeksdetails uit jouw branche, tot aan de CTR en open ratio, kun je de complete E-mail Benchmark 2014 raadplegen.

Hoe maak je een aantrekkelijke mailing?

Ok, dus we moeten aan de bak. Massaal de inbox van onze contacten vullen met mailings. Nee dus! Niet elke nieuwsbrief scoort. Als je wilt dat die van jou wel succes boekt, houd dan deze checklist bij de hand als je gaat beginnen.

Voor wie?

Je bedenkt dus vooraf een doel. Wil je je publiek op de hoogte brengen van iets? Wil je mensen naar je website trekken? Of wil je gewoon even on top of mind zijn. En wie is je publiek? Zijn dat bestaande klanten? Potentiële klanten? Tieners? Bejaarden? Vanzelfsprekend beïnvloedt dit de content van je nieuwsbrief. En de tone of voice die je hanteert: u of jij? Vaktaal of pubertaal?

Content bedenken

In principe maak je pas een mailing als je wat te vertellen hebt. Dus het belangrijkste bericht ken je. Bedenk daarnaast nog een aantal andere onderwerpen waarvan je vermoedt dat de ontvanger het interessant vindt om te lezen. Het gaat dus niet om wat jij interessant vindt! Ik herhaal: het gaat niet om jou! Dit klinkt misschien belerend, maar ik zie het nog vaak genoeg voorbij komen. Berichtjes die het leuk zouden doen op een intranet, maar die totaal irrelevant zijn voor buitenstaanders. Laat staan voor potentiele klanten. En als je niet relevant bent, beland je in de prullenbak. Of erger nog; schrijven mensen zich uit. Vind je het lastig om te bepalen wat je lezer interessant zal vinden? Vraag jezelf dan bij elk onderwerp af wat de ontvanger er aan heeft. Gaat het over zijn werkgebied? Heeft dit gevolgen voor hem? Wordt je lezer er slimmer, beter, rijker, vrolijker, slechter van? En voeg ook een beetje persoonlijkheid toe. Mensen vinden het altijd leuk om ‘achter de schermen’ informatie te krijgen. Dus die foto van dat bedrijfsuitje? Doen! Dat wordt gewaardeerd.

Content kiezen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen ongeveer 5 berichten verwachten in een mailing. Niet teveel willen vertellen in 1 keer dus. En ook de volgorde telt mee. Plaats het belangrijkste bericht (voor de lezer!) op de belangrijkste, opvallendste plek. Content, volgorde, design. Jij bepaalt wat opvalt. Jij bepaalt waar de aandacht van de lezer naar toe getrokken wordt. En als je het goed wil doen, is het handig om het volledige onderzoeksrapport DDMA 2014 ‘usability onderzoek e-mailnieuwsbrieven’ te lezen. Dit geeft de wensen en behoeften weer van ontvangers op het gebied van content en uitstraling.

Content maken

Je hebt met zorg je onderwerpen gekozen. Je bent er van overtuigd dat hier voor elke lezer wat interessants tussen zit. En dat het jouw doelstelling ook nog eens ten goede komt. Maar dan. De woorden verschijnen niet vanzelf op je beeldscherm… Het is belangrijk dat de tekst foutloos is. En aantrekkelijk geschreven. Ben je of heb je iemand om je heen die gevoel heeft voor de Nederlandse taal. Dan kom je met deze tips een heel eind. Is dat niet het geval. Huur dan alsjeblieft een tekstschrijver in. Aantrekkelijke content is een must! En het zou zonde zijn dat je je mailing zo grondig voorbereidt, maar door onleesbare teksten alsnog geen succes boekt.

Speciaal voor de doe-het-zelver een paar simpele trucjes om een aantrekkelijk online nieuwsbericht te schrijven:

  • 5xW+H. Nee, dit is geen rekensom. Het staat voor Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. De basisingredienten die elk nieuwsbericht moet bevatten. Zorg ervoor dat je lezer antwoord vindt op al deze vragen. Het liefst al in de intro.
  • Rol ‘em op. Niet-tekstschrijvers zijn geneigd om een nieuwsbericht te schrijven als een boek: een inleiding, alle relevante gebeurtenissen op een rij en afsluiten met het plot. De conclusie. Probeer het eens om te draaien! Begin met het belangrijkste nieuws en bouw het af. Elke volgende alinea is minder belangrijk. Maak je bericht oprolbaar. Als lezers moeten zoeken naar de kern van het verhaal, haken ze af. Laat ze direct weten waar ze aan toe zijn.
  • Geen bruggen bouwen tussen alinea’s. Online schrijven vereist andere technieken dan schrijven voor een papieren medium. Online lezers scannen een bericht. Slaan af en toe een alinea over en pakken elders de draad weer op.

Meten is weten

Het klinkt ontzettend cliché, maar het gaat nog steeds op. Je kunt jezelf verbeteren als je je resultaten kent. Hoeveel mensen hebben mijn nieuwsbrief geopend? Op welke berichten is het meest geklikt. En welke helemaal niet? Voorzie alle links in je nieuwsbrief van een ‘track & trace’ code. Zo kun je achteraf bekijken hoe vaak er op een link geklikt is binnen jouw Google Analytics pagina. (Want je gebruikt toch wel Analytics om je websitebezoek te analyseren? Zo niet, begin daar dan alsjeblieft vandaag mee!) Gebruik een URL creator om deze speciale links aan te maken.

Behalve gecodeerde links, kun je ook een A/B test organiseren om informatie over je doelgroep in te winnen. Je stuurt de helft van je contactenlijst nieuwsbrief versie A en de andere helft ontvangt versie B. Zo krijg je inzicht in de voorkeuren van je doelgroep. Geef mailing A rode en B groene buttons bijvoorbeeld. Waar klikken mensen meer op? Of ontwerp 2 verschillende designs en kijk wat beter werkt. Of… vergelijk wat je dan ook wilt vergelijken!

 

 

(Bron: Flink.nl)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *